jueves, 1 de diciembre de 2011

Estudi de cas. En Lluís

En Lluís és un nen amb greus dificultats d'aprenentatge, que li va repetir el curs passat i que, enguany,amb l’any de repetició, no s’ha resolt en cap cas les seves mancances. La psicopedagoga del centre, en un estudi preliminar de l’alumne, sospita la possibilitat que en Lluís tingui alguna patologia de fons, com a causa final del seu retard en l’aprenentatge, però la legislació no permet els centres actuar i planificar un estudi psicopedagògic acurat sense l’autorització dels pares o tutors de cap alumne. I aquesta ésl ’altra part de la història… perquè els pares d’en Lluís corresponen al perfil de família desestructurada que no només no acompanya el centre, sinó que n’obstaculitza la tasca. En aquest context, prepara les entrevistes que l’equip docent ha detenir amb els pares de en Lluís.




La nostra intervenció seria la següent

Convocaríem una reunió de l’equip docent amb els pares per plantejar les següents qüestions:
En primer lloc, comunicaríem als pares la possibilitat que les dificultats d’aprenentatge que presenta en Lluís podrien ser conseqüència d’una patologia que l’impedeix desenvolupar la seva tasca educativa en la seva totalitat. Ho faríem d’una manera clara però no gaire directa per tal de que els pares no s’ofenguin ni puguin sentir o interpretar que el seu fill es inferior a la resta de companys.

Un cop plantejada la qüestió inicial i explicar als pares les hipòtesis plantejades pels diferents professionals, faríem una sèrie de preguntes sobre el comportament del nen fora de l’escola per tal de conèixer amb més profunditat el cas i identificar variables que puguin ser determinants.

Comunicaríem als pares la intencionalitat de l’entrevista i demanaríem la seva sincera col·laboració. Tenint en compte sempre i comunicant-los el seu dret a no contestar les preguntes que considerin incòmodes, tot i que la finalitat principal és afavorir el benestar i el desenvolupament del seu fill.
Les qüestions a plantejar serien les següents:
  1. Va assistir en Lluís a una llar d’infants o a algun tipus d’activitat educativa abans de l’etapa educativa formal?
  2. A quina edat va començar a parlar?
  3. Quina o quines van ser les seves reaccions al començar l’escola?
  4. Van notar algun canvi en la seva conducta a partir de la seva escolarització?
  5. Assisteix a alguna activitat educativa no formal?
Fent referència a l’entorn familiar:
  1. Es mostra actiu i participatiu?
  2. Realitza demandes en funció de les seves necessitats?
  3. En l’àmbit emocional, acostuma a mostrar els seus sentiments i afectivitat cap als membres de la família?
  4. Ha presentat o presenta algun tipus de dificultat o endarreriment en la realització de les seves tasques quotidianes? (menjar, hàbits d’higiene, son, joc etc.)
  5. Acostuma a parlar de les seves experiències a l’escola?
  6. Explica que és el que li agrada, el que no, i el que acostuma a fer a l’escola diàriament?
  7. Com definirien l’ambient familiar en el que viu en Lluís?
 Fent referència al context escolar:
13.  Han mantingut un contacte progressiu amb els tutors d’en Lluís?
14.  Coneixen  els àmbits en els que mostra més dificultat?
15.  Creuen que estableix relacions amb els companys de la seva classe?
16.  En Lluís coneix les diferents instal·lacions del centre?
17.  En Lluis realitza o ha realitzat alguna activitat extraescolar en la qual es relacioni amb altres nens de la seva edat?
18.  Acostuma a demanar ajuda per a realitza les tasques encomanades per l’escola?
19.  Han detectat necessitats específiques en alguna tasca o àmbit escolar en concret?
Per últim ens agradaria saber:
20.  Coneixen el què és un Pla Educatiu Individualitzat?
21.  Consideren important i necessari que es faci una avaluació de detecció de necessitats al seu fill?
22.  Consideren suficient, necessari o exagerat el temps que dediquen a ajudar al seu fill en el desenvolupament de tasques.
23.  Ha comptat o compta amb el suport d’algun professional extern al centre?

Després de realitzar les preguntes als pares, explicaríem la importància de realitzar una avaluació multidisciplinar per detectar les necessitats específiques del seu fill.
Explicaríem tot el procés, els professionals que intervindrien, les finalitats i els beneficis que podria tenir per al desenvolupament i l’aprenentatge.



Educajocs

No hay comentarios:

Publicar un comentario